مراقبت های پس از درمان ریشه
20 آبان ماه 1398
درمان ریشه یا عصب کشی در کودکان
15 آذر ماه 1398

در صورتی که متوجه احساس درد و سوزش در یکی از دندان های خود شدید یا حین خوردن چیزی سرد یا داغ درد شدیدی احساس کردید، ممکن است با پالپیت مواجه شده باشید. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که بخش درونی پالپ دندان، که از عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است، ملتهب می شود. این التهاب معمولاً برگشت پذیر است، اما گاهی اوقات نیز هست که التهاب برگشت پذیر نیست و پالپ قادر به بهبود خود نیست. در هر صورت مراجعه به متخصص درمان ریشه (اندودانتیست) ضروری است.

پالپیت برگشت پذیر و پالپیت برگشت ناپذیر

چه عواملی موجب التهاب و درد می شوند؟

حفره های عمیقی که به پالپ دندان نزدیک هستند، آسیب و ضربه به دندان، آماده سازی تاج دندان، تکرار فرایندهای تهاجمی روی دندان، دندان ترک خورده، فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه)، عواملی هستند که می توانند منجر به التهاب عروق خونی درون پالپ دندان شوند. سپس این عروق به اعصاب فشار وارد می کنند و منجر به بروز ناراحتی می شوند.

پالپیت برگشت پذیر

در صورتی که درد در نتیجه خیلی بالا یا پایین بودن دما بروز یابد، اما خیلی زود از بین برود، ممکن است شرایط شما برگشت پذیر باشد.

• پوسیدگی
  • از بین رفتن پوشش روی عاج دندان
  • درد غیر طولانی نسبت به تغییرات دما یا اسموزی

• درد ناشی از تست سرما کمتر از 30 ثانیه طول می کشد.
  • عدم حساسیت به تست ضربه
  • عدم وجود درد خود به خود
  • عدم واکنش به تست گرما

پالپیت برگشت ناپذیر

در صورتی که درد شدید باشد و پس از تغییر دما نیز ادامه پیدا کند، بدون هیچ محرکی بوجود بیاید، یا پراکنده است، و باعث شود تعیین محل دقیق آن نیز دشوار باشد، ممکن است با شرایط پالپیت برگشت ناپذیر مواجه باشید.

• پوسیدگی های عمیق
  • درد شدید و طولانی مدت، حتی پس از تغییر دما
  • درد خود به خود
  • درد خنثی یا ارجاعی

• درد ناشی از تست سرما بیش از 30 ثانیه طول می کشد.
  • بروز درد در نتیجه تست گرما
  • بروز درد خود به خود
  • حساسیت به تست ضربه
  • پوسیدگی های عمیق که در تصاویر رادیوگرافی یا در معاینات بالینی قابل مشاهده هستند.

دو نوع پالیپت بیشتر در چه مواردی بروز می یابند؟

• دندان های شیری و دائمی
  • کنار ترمیم های جدید یا ناقص
  • کنار حوادث و آسیب های اخیر

صرف نظر از نوع دردی که دارید، برای معاینه، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید که می تواند شامل تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس باشد. دندانپزشک می تواند با اقدامات صحیح پالپ را درمان نماید و درد را متوقف نماید.

درمان پالپیت برگشت پذیر

در صورتی که پالپیت برگشت پذیر باشد، با از بین رفتن منبع حساسیت، التهاب و ناراحتی نیز از بین خواهند رفت. به عنوان مثال، در صورتی که پالپ داخل دندان به دلیل رسیدن پوسیدگی به پایانه های عصبی ملتهب شده باشد، برداشتن پوسیدگی و پر کردن جای آن با مواد مخصوص اجازه می دهد پالپ بهبود پیدا کند و ناراحتی های دیگر نیز از بین بروند.

با این حال، در صورتی که علل بروز پالپیت برگشت پذیر بدون درمان باقی بمانند، در نهایت باکتری به پالپ خواهد رسید که منجر به عفونت و آسیبی خواهد شد که برگشت پذیر نخواهد بود.

درمان پالپیت برگشت ناپذیر

وقتی این شرایط برگشت ناپذیر است، التهاب پالپ حتی با برداشتن عامل آن نیز از بین نخواهد رفت. علت این است که پالپ به محض از دست دادن منبع خونرسانی خود در نتیجه تورم، به تدریج شروع به از دست رفتن می کند. بافت از دست رفته با سیستم ایمنی بدن از هم گسسته می شود، اما در صورتی که عفونت و بافت مرده زیادی وجود داشته باشد که سیستم ایمنی مجبور باشد به آنها بپردازد، ممکن است آبسه شکل بگیرد. عفونت می تواند به استخوان اطراف یا دیگر قسمت های بدن منتشر شود.

در این موارد، اندودنتیست باید برای برداشتن پالپی که در حال از دست رفتن است درمان ریشه (عصب کشی) انجام دهد، که درد را متوقف خواهد کرد. تنها گزینه دیگری که علاوه بر درمان ریشه وجود دارد کشیدن دندان است، که معمولاً درمان انتخابی نمی باشد.

پیشگیری از التهاب بافت

در مواردی غیر از آسیب های تصادفی به دندان، کارهای زیادی هستند که برای حفظ سلامت دندان های خود می توانید انجام دهید. مراقبت های خانگی عادی را به خوبی دنبال کنید که شامل دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه کشیدن نخ دندان در روز است که به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی و حفره های دندانی کمک می کند و دندان ها را کاملاً تمیز می کنند. علاوه بر این، مراقبت های کاملاً صحیح دهانی به طول عمر پر شدگی های موجود دندان کمک می کنند که پالپ را محافظت می کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند به شناسایی هر گونه پوسیدگی دندان کمک کند، در حالی که پوسیدگی بسیار کوچک است و هنوز به پالپ نزدیک نشده است. در صورتی که دندان های خود را روی یکدیگر می سایید یا فشار می دهید، می توانید برای اوقاتی که خواب هستید به فکر استفاده از محافظ دندان شبانه باشید.

حتی با روش های صحیح پیشگیری نیز، درد دندان یا حساسیت می توانند بروز پیدا کنند. علائمی که هر چه سریع تر باید به اطلاع دندانپزشک رسانده شوند. در صورتی که خیلی زود مورد رسیدگی قرار گیرند، یک درمان ساده می تواند پالپیت شما را درمان کند، به جای آنکه پیشرفت کند تا به پالپیت برگشت ناپذیر تبدیل شود.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.