مراقبتهای پس از کاشت ایمپلنت
17 تیر ماه 1398
درمان ریشه یا عصب کشی
15 مرداد ماه 1398

در این نوشته می خوانید :

اگر نگران هستید که پروتزهای مصنوعی شما شل شوند و در لحظه حساس از دهانتان خارج شوند، باید بدانید شما تنها نیستید. بسیاری افراد با پروتزهای مصنوعی معمول خود، که حین خندیدن، سرفه یا عطسه کردن بیرون می آیند مشکل دارند. خبر خوب اینکه، دوران این نوع پروتزها و نگران بودن بابت بیرون آمدن آنها سرآمده است. امروزه، می توانید از پروتزهایی استفاده کنید که به راحتی روی ایمپلنت های استاندارد یا مینی ایمپلنت ها قرار گرفته و بیرون می آیند.

پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت چگونه عمل می کنند؟

این نوع پروتزها که عموماً متحرک هستند، هر زمان که فرد بخواهد می تواند آنها را از دهان خارج کند اما زمانی که داخل دهان هستند محکم در جای خود باقی خواهند ماند و با هر گونه تکانی بیرون نخواهند آمد. این نوع پروتزها ظاهری شبیه دیگر پروتزهای معمولی دارند. تنها تفاوت آنها کاربرد، راحتی، و امنیت آنها است.

پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت، به جای قرار گرفتن روی لثه ها و سر خوردن با کوچکترین تلنگر، روی ایمپلنت های دندانی قرار می گیرند که برای نگه داشتن پروتزها درون استخوان فک کاشته شده اند. معمولاً این ایمپلنت های دندانی چارچوبی فلزی دارند که به آنها متصل است و پروتز متحرک روی آن قرار می گیرد و باقی می ماند.

پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت به دو روش عمل می کنند:

  • یک راه، چسبیدن پروتز به نقاط اتصال آهنربایی است که از سمت داخل فک ها به ایمپلنت های دندانی چسبیده اند. با این گزینه، فلز کمتری داخل دهان وجود خواهد داشت؛ بسیاری بیماران با این نوع پروتزها احساس راحتی بیشتری دارند.
پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

  • روش دوم به شکلی است که یک چارچوب فلزی به ایمپلنت متصل است. این چارچوب روی لثه ها قرار می گیرد و وقتی پروتز آهنربا دار داخل فک قرار می گیرد روی چارچوب سوار می شود. این گزینه از ساییده شدن پروتز روی لثه ها و کبود شدن آنها جلوگیری می کند، به همین دلیل بسیار شناخته شده است.

گزینه ای که انتخاب می کنید به بودجه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. هر دو گزینه فوق العاده هستند و در دراز مدت عملکرد خوبی دارند.

نقاط ضعف و قوت پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

گرچه این نوع پروتزها برای بیمارانی که از آنها استفاده می کنند مزایای بسیاری دارند، اما معایب خود را نیز دارند. در این بخش به مزایا و معایب آنها نگاهی خواهیم داشت.

مزایای پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

  • ثبات بیشتر و قابل اعتماد بودن
  • پروتزهای معمول به راحتی می لغزند. این نوع پروتزها تا زمانی که خود فرد آنها را در نیاورد در جای خود ثابت باقی می مانند.
  • افزایش اعتماد به نفس.
  • پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت روی لثه ها ساییده نمی شوند و موجب بروز حساسیت در آنها نمی شوند، به همین دلیل منجر به کبود شدن، خراشیده شدن، بریدگی یا خوردگی پوست لثه نخواهند شد. به همین دلیل فرد استفاده کننده می تواند بدون هیچ نگرانی در مورد آسیب به لثه ها از پروتزهای مصنوعی استفاده کند.
  • این نوع پروتزها توانایی جویدن هر نوع غذایی را برای فرد بوجود می آورند، به همین دلیل به راحتی هر چیزی را می توان خورد.
  • این نوع پروتزها در حرف زدن اختلالی ایجاد نمی کنند، به همین دلیل می توانید بدون هیچ مشکلی صحبت کنید، در حالی که دست دندان فک بالا مانع حرکت آزادانه زبان نخواهد شد.

معایب پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

  • معایب این نوع پروتزها به ایمپلنت ها مربوط می شود، نه پروتز. هزینه کاشت ایمپلنت ها بالا است؛ یک ایمپلنت به تنهایی هزینه بالایی دارد، حال اگر شخصی چند ایمپلنت نیاز داشته باشد، باید نگران هزینه آن باشد.
  • کاشت ایمپلنت های دندانی داخل دهان یک فرایند جراحی است که معایب خود را دارد. بعلاوه، جراحی بیهوشی عمومی نیاز دارد.
  • تا چند روز پس از جراحی درد خواهید داشت. اگر همزمان کاشت چند ایمپلنت را انجام داده باشید، درد و ناراحتی آن بیشتر خواهد بود. با این حال، درد به سرعت از بین خواهد رفت.
پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

مراقبت از پروتزهای مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

بسیاری از افراد وقتی پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت ها را دریافت می کنند پرسش های زیادی راجع به نحوه تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان به ذهنشان خطور می کند. همانطور که در ابتدا گفته شد، این نوع پروتزها مانند پروتزهای All on 4 یا All on 6 دائمی نیستند و با پیچ یا چسب به ایمپلنت ها متصل نمی شوند. نحوه قرار گیری این نوع پروتزها روی ایمپلنت ها باعث می شود ذرات غذای ریز زیر پروتزها گیر کنند. به همین دلیل بیشتر از پروتزهای ثابت بر پایه ایمپلنت باید مراقب آنها بود.

  • پس از هر وعده غذایی پروتز خود را تمیز کنید. درست مانند دندان های طبیعی، بعد از هر وعده غذایی اصلی باید با شستشوی با آب آنها را تمیز کنید. پروتز را از دهان خارج کنید و آن را زیر شیر آب قرار دهید و بشویید و مطمئن شوید همه ذرات غذای روی همه سطوح آن زدوده شده اند.
  • مسواک زدن. احتمالاً اکنون دیگر دندان ندارید اما روی سطوحی از ایمپلنت که بیرون از بافت لثه هستند امکان تشکیل پلاک وجود دارد. باید با استفاده از یک مسواک نرم زبان خود را تمیز کنید و لثه ها و ایمپلنت ها را به آرامی (و بدون استفاده از خمیر دندانی که خاصیت سایندگی داشته باشد) ماساژ دهید. از دندانپزشک خود بخواهید به شما خمیر دندان مناسبی معرفی کند. در هر صورت از خمیر دندان های سفید کننده باید بپرهیزید، زیرا حاوی مواد ساینده خاصی هستند که می توانند به پروتزهای شما آسیب برسانند.
  • پروتز مصنوعی خود را مسواک بزنید. وقتی دهان خود را تمیز کردید، با دقت پروتز خود را نیز مسواک بزنید و دقت داشته باشید قسمت هایی که روی ایمپلنت ها قرار می گیرند عاری از هر گونه ذرات غذایی باشند.
  • سالی یک مرتبه، برای چکاپ، به دندانپزشک مراجعه کنید. داشتن پروتز متحرک به این معنا نیست که دیگر لزومی ندارد به دندانپزشک مراجعه کنید. حداقل سالی یک مرتبه باید برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت عمومی دهان شما مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت لزوم تنظیمات لازم برای پروتزها انجام شوند.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *