پروتز پارسیل انعطاف پذیر چیست؟
30 خرداد ماه 1402
آیا درست مسواک می زنید و نخ دندان می کشید؟
9 مرداد ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

اگر به دنبال راهی سریع و مؤثر برای خلاص شدن از شر لکه های دندان خود هستید، پولیش دندان بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

از آنجا که لبخند یک فرد اغلب اولین تأثیری است که فرد روی دیگران می گذارد، منطقی است که بیشتر افراد وسواس زیادی برای داشتن دندان های سفید براق داشته باشند. با این حال، سالم و سفید نگه داشتن دندان ها همیشه آسان نیست. برخی از مواد غذایی، سیگار و حتی دهانشویه ها می توانند اثر خود را روی دندان های شما به جا بگذارند.

در حالی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حفظ مجموعه ای از دندان های سالم ضروری هستند، اما اغلب آنها به تنهایی کافی نیستند. برای زدودن لکه هایی که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند آنها را برطرف کند، بسیاری از روش های پاکسازی دندان ها با قیمت مناسبی عرضه می شوند. در این میان پولیش دندان محبوب ترین است.

پولیش دندان به دندانپزشکان کمک می کند تا پلاک ها، باقی مانده ها و لکه ها را از روی سطح دندان ها پاک کنند. این به شما لبخندی خواهد داد که عالی به نظر می رسد و همچنین احساس خوبی به شما خواهد داد.

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان یک راه سریع و آسان برای بازگرداندن رنگ روشن طبیعی دندان های شما است. در این فرایند از طریق خمیرهای ساینده و ابزارهای نوآورانه، لکه ها و پلاک ها از نواحی غیرقابل دسترس دندان های شما خراشیده می شوند.

پولیش کردن دندان ها می تواند باعث از بین رفتن لکه های سبک و سنگین روی دندان ها شود. لکه های باقی مانده ناشی از قهوه، شراب، چای و تنباکو معمولاً به پولیش دندان نیاز دارند.

با این حال، برخی از لکه ها در عمق سطح دندان های شما ایجاد می شوند. پولیش کردن این لکه ها اغلب برای از بین بردن آنها کافی نیست. دندان هایی که به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها، تروما (آسیب) یا فرایندهای ترمیم دندانی تغییر رنگ داده اند به روش های دندانی عمیق تر برای تمیز کردن متکی هستند.

پولیش کردن دندان ها می تواند پلاک های دندانی را درمان کند و میکروب ها را نیز از سطح دندان ها پاک کند. مصرف بیش از حد قند و مسواک زدن مکرر می تواند باعث رشد باکتری ها شود. این باکتری ها برای تجزیه کربوهیدرات ها اسید تولید می کنند که منجر به ناحیه آسیب دیده روی دندان ها می شود که قابل مشاهد هستند و تحت عنوان پلاک شناخته می شوند.

به مرور زمان پلاک ها یا رسوبات نرم می توانند سخت شده و کلسیفیه شوند تا جرم یا رسوب ایجاد کنند و به زیر لثه ها بلغزند و باعث ایجاد التهاب شوند. هر یک از این شرایط منجر به بروز حساسیت، بوی بد دهان و از دست رفتن دندان ها خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، دندانپزشکان از پولیش دندان به عنوان بخشی از ویزیت های دندانپزشکی استفاده می کنند.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

مزایای پولیش دندان

هزینه کردن برای فرایندهای پولیش دندان می تواند دلایل زیبایی و پزشکی داشته باشد.

پولیش لکه های سطحی را از بین می برد و رنگ روشن طبیعی را برای دندان های شما احیاء می کند. همچنین بعد از بسیاری از فرایندهای دندانپزشکی برای صاف کردن بی نظمی های سطح دندان استفاده می شود.

پولیش کردن دندان ها صرفاً داشتن یک لبخند روشن و سفید نیست. این فرایند در کنار بهبود زیبایی صورت، به شما کمک می کند رشد باکتری ها را محدود کنید و از شرایط احتمالی دندانی اجتناب کنید که می توانند برای شما اتفاق بیفتند. بعلاوه، با براق و صاف کردن دندان های شما، از رشد باکتری ها در اطراف سطح آنها جلوگیری می کند.

پولیش کردن همچنین یک فرایند پیشگیرانه مراقبت از دندان برای پیشگیری از بروز بیماری های لثه است. پولیش کردن دندان ها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شما می تواند به تازه شدن بوی دهان شما کمک کند و تجربه ای بدون درد در خوردن و نوشیدن به شما بدهد.

پولیش دندان چگونه کار می کند؟

در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی، برای پاکسازی تخصصی دندان ها، به طور کلی پولیش با جرم گیری ترکیب می شود.

فرایند جرم گیری دندان

جرم گیری اغلب نخستین گام در احیاء ظاهر سفید طبیعی دندان های شما است. این شامل فرایندهای دستی و اولتراسونیک برای از بین بردن رسوبات نرم و سخت از روی سطح دندان های شما است.

دندانپزشک شما از جرم گیرهای اولتراسونیک استفاده می کند که با ترتیب دقیقی برای ضربه زدن به پلاک ها و تارتار می لرزند. این ارتعاشات با فرکانس بالا، نسبت به روش های دستی کارآمدتر هستند.

به طور همزمان، یک بخار خنک کننده از آب پاشیده می شود که ذرات را از روی سحط دندان ها شسته و منطقه را در دمای مناسب نگه می دارد. این فرآیند پلاک ها و رسوب بین دندانی و زیر لثه ها را از بین می برد. ارتعاشات با فرکانس بالا ملایم اما مؤثر هستند و آن را به گزینه ای عالی برای افرادی تبدیل می کنند که دندان های حساسی دارند.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

فرایند پولیش دندان

پولیش دندان را می توان با فرایندهای مختلفی انجام داد. روش سنتی پولیش دندان از یک خمیر درشت و یک فنجان پروفی برای از بین بردن لکه ها استفاده می کند. این فنجان لاستیکی کوچک به یک هندپیس متصل است که می چرخد و این امکان را فراهم می کند تا لکه های سطحی و پلاک را از روی دندان های شما پاک کند. این خمیر ریز هرگونه ذرات و لکه های باقی مانده را پاک می کند.

این فرایند در از بین بردن لکه ها مؤثر است، با این حال، با ناراحتی و خطر بالقوه آسیب دندان همراه است. خمیر ساینده می تواند به مینای دندان (لایه بیرونی) دندان شما آسیب وارد کند و در آینده آنها را مستعد انباشته شدن لکه کند.

هدف ما ارائه تجربه ای روان و متمایز در دندانپزشکی است. به جای یک فرایند پر زحمت و زمان بر پولیش سنتی، ما یک روش سریع و بدون استرس را برای از بین بردن لکه های سبک و سنگین اتخاذ می کنیم.

در ابزارهای جدید یک جت هوا و آب ترکیب شده با یک پودر ساینده روی دندان های شما اسپری می شود. ذرات نرم، لکه ها و پلاک ها را از بین می برند و به طور همزمان دندان های شما را صیقل می دهند. این یک تکنیک نوآورانه است که کمترین آسیب را به ساختار دندان شما وارد می کند.

در مقایسه با روش فنجان لاستیکی، این روش برای دندان های شما سخت تر، سریع و به همان اندازه مؤثر است.

سیستم جریان هوا علاوه بر سفید کردن دندان های طبیعی، می تواند ابزارهای دندانی مانند نگهدارنده ها یا ریتینرها، پروتزها و محافظ های دهان را نیز تمیز کند. با اسپری کردن یک جت هوا، می توان باکتری ها و باقی مانده ها را از دندان های مصنوعی نیز پاک کرد.

آیا پولیش کردن دندان ها درد دارد؟

پولیش دندان در اکثر موارد یک فرایند بدون درد است. گرچه لیوان های لاستیکی و خمیرهای ساینده ممکن است گاهی اوقات ناراحت کننده باشند، اما معمولاً آسیبی وارد نمی کنند و درد ندارند. اگر دندانپزشک شما از سیستم پولیش هوا استفاده کند، هوا را روی دندان های شما پخش می کند تا لکه ها را بدون تماس با دندان هایتان از بین ببرد و تجربه ای آرامش بخش و لذت بخش از پولیش دندان ها را برای شما به همراه خواهد داشت.

سیستم پروفی جت از بی کربنات سدیم و گلیسین برای از بین بردن لکه ها استفاده می کند. این محلول های درمانی کمتر ساینده هستند اما عموماً نتایج بهتری بدست می دهند. در صورت حساسیت دندان یا بیماری های لثه، قبل از اقدام به استفاده از ابزار، ممکن است از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان ها شود. در صورت داشتن هرگونه بیماری دهان و دندان که به رسیدگی نیاز دارد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. بحث در مورد نگرانی های خود از قبل، برای هر فرایند دندانپزشکی موفقی حیاتی است.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

مراقبت از دندان های خود

البته داشتن لبخندی سالم و سفید و حفظ آن، به چیزی فراتر از فرایندهای سفید کردن دندان نیاز دارد. برای مراقبت از دندان های خود در منزل و کاهش احتمال ایجاد مجدد لکه ها، کارهایی که می توانید انجام دهید اینها هستند:

مسواک زدن دندان ها

مسواک زدن با خمیر دندان سفید کننده برای از بین بردن لکه های خفیف و حفظ لبخند سالم در بین مراجعات دندانپزشکی کافی است. اگر به طور منظم مسواک نمی زنید، حتماً آن را شروع کنید. خمیر دندان سفید کننده حاوی مواد ساینده ملایمی است که به از بین بردن لکه های سخت از سطح دندان ها کمک می کند.

اجتناب از مصرف دخانیات

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات دندانی قرار می دهد. لکه های ناشی از سیگار کشیدن عمیق تر در سطح دندان ها فرو می روند و حذف آنها را بسیار دشوار می کند. فرآورده های تنباکو علاوه بر تغییر رنگ دندان ها، می توانند باعث پوسیدگی ریشه، بیماری های لثه و سرطان دهان شوند. برای حفظ سلامت دهان و دندان، پرهیز از یک گام اولیه ضروری است.

تغذیه سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم به همان اندازه که برای سایر اعضای بدن شما مهم است، برای دندان های شما نیز مهم است. میوه هایی مانند توت فرنگی و موز حاوی عناصری هستند که می توانند پلاک ها را خراش دهند و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهند.

محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی

باکتری های موجود در دهان شما از کربوهیدرات ها به عنوان سوخت برای رشد استفاده می کنند. آنها با تجزیه قند گیر کرده کنار دندان ها، اسید آزاد می کنند و باعث ایجاد پلاک و انواع مشکلات دندانی ناشی از آن می شوند. بنابراین مهم است که غذاها و نوشیدنی های شیرین را در حد اعتدال مصرف کنید.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

ویزیت های مکرر دندانپزشکی

ویزیت منظم دندانپزشکی می تواند باعث شود دندانپزشک حفره ها، پرکردگی های شکسته و بیماری های لثه را زودتر تشخیص دهد. با این حال، اگر این مشکلات بدون مراقبت رها شوند، درمان های ریشه، جراحی لثه و کشیدن دندان می توانند تنها گزینه های موجود باشند. توصیه می کنیم حداقل هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مجموعه ای از دندان ها را سالم نگه دارید.

بسیاری از محصولات و کیت های پولیش دندان ادعا می کنند که علائم را از روی دندان های شما پاک می کنند. گرچه عوامل سفید کننده به طور مؤثر دندان ها را تمیز می کنند، اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند. استفاده طولانی مدت از این محصولات می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد. آنها می توانند شما را در معرض خطر ایجاد لکه های بیشتری در آینده قرار دهند، به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم از محصولات سفید کننده دندان خودداری کنید.

سخن پایانی

پولیش دندان یک فرایند بدون درد و مؤثر برای از بین بردن لکه های خارجی از روی دندان های شما است. پولیش علاوه بر بهبود زیبایی صورت، از رشد باکتری ها، بیماری های لثه و از دست دادن دندان در دراز مدت جلوگیری می کند. جلسات دندانپزشکی دو مرتبه در سال، مسواک زدن منظم و خوردن غذای سالم کلیدهای حفظ سلامت و سفیدی دندان ها هستند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *