پروتزهای مصنوعی دندانی فوری یا یک روزه
10 اردیبهشت ماه 1401
ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی
14 تیر ماه 1401

در این نوشته می خوانید :

 

پروتزها می توانند روشی مقرون به صرفه و مؤثر برای احیاء لبخند زیبای افرادی باشند که دندان های خود را از دست داده اند. پروتزها نه تنها فواید زیبایی دارند- بلکه مزایای عملی بسیار زیادی نیز دارند- آنها غذا خوردن و صحبت کردن را آسان تر می کنند و به جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات موجود در صورت رو به داخل کمک می کنند.

با این حال، پروتزهای مصنوعی دندانی بی نقص نیستند، و اگر پروتز دارید، ممکن است آگاه باشید که پس از مدتی، آنها همیشه به اندازه ای که باید ایمن نباشند، متناسب نیستند. اگر این اتفاق برای شما رخ دهد، مهم است بدانید که بهترین چسب دندان برای نگه داشتن آنها در جای خود و داشتن عملکردی مانند آنچه قرار است باشند، چیست.

با وجود همه چسب های موجود در بازار، تشخیص دادن ایکه کدام بهترین است می تواند دشوار باشد. به همین دلیل در این مقاله، ما در مورد برخی از مهم ترین ویژگی های یک چسب پروتز خوب صحبت می کنیم تا بتوانید بهترین زندگی خود را با پروتزهای مصنوعی داشته باشید، آنطور که باید تناسب داشته باشند.

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب پروتز دندان چگونه عمل می کند؟

هر کدام از انواع چسب های پروتزهای دندانی، چه نواری، پودری، ژل یا کرم را که انتخاب کنید، کم و بیش به یک روش عمل می کنند. اولاً، آنها برای ایجاد ثبات یک پیوند محکم با پروتزهای دندانی شما ایجاد می کنند. و ثانیاً، آنها برای تقویت مکش طبیعی که پروتزهای مصنوعی شما را در جای خود نگه می دارد، به لثه های شما می چسبند.

چسب پروتز دندان مصنوعی حاوی مواد تشکیل دهنده ای است که با بزاق دهان شما واکنش نشان می دهند تا یک لایه الاستیک، یا غشایی، تشکیل دهند که به داخل دهان شما می چسبند. این لایه همچنین به پر کردن هرگونه شکاف کوچک که ممکن است باعث شود پروتزهای مصنوعی شما به راحتی سست شوند، کمک می کند.

مزایای استفاده از چسب پروتز دندان مصنوعی دو جانبه هستند:

  • آنها را از حرکت کردن باز می دارند: چسب ها پروتزهای دندانی مصنوعی را به صورت ایمن روی لثه های شما ثابت می کنند، هر گونه حرکت تحریک کننده و آزار دهنده ای را حذف می کنند و هنگام غذا خوردن، صحبت کردن یا خندیدن، جلوی بیرون افتادن آنها را می گیرند.
  • مواد غذایی را بیرون نگه می دارند: پروتزهای سست اجازه می دهند ذرات غذا بین پروتز مصنوعی و لثه های شما گیر کنند که می تواند منجر به بروز سوزش و درد شود.
چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

انواع مختلف چسب دندان کدامند؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، انواع مختلفی از چسب های پروتزهای دندانی مصنوعی در بازار وجود دارند. می توانید چسب های پروتز را به شکل کرم، پودر، و نوار پیدا کنید. هر یک از این نوع چسب ها، دستورالعمل های مختلفی برای استفاده دارند و همچنین از نظر میزان مؤثر بودن نیز متفاوت هستند.

با سه نوع محصول چسب دندان که می توانید انتخاب کنید آشنا شوید:

  • چسب کرمی: چسب های دندان به شکل کرم، یکی از انواع چسب های موجود در بازار هستند که به صورت گسترده موجود می باشند. برای استفاده از چسب کرمی پروتز، مقدار اندکی از کرم را روی سطح زیرین پروتزها بمالید. پروتز را فشار دهید و آن را در جای خود روی لثه های خود نگه دارید تا چسب پروتز را محکم بگیرد. مهم ترین مزیت استفاده از چسب کرمی این است که یک پیوند قوی بوجود می آورد. همچنین یک انتخاب محبوب برای جلوگیری از تحریک لثه ها است و برای افزودن تازگی به دهان شما در انواع طعم ها عرضه می شود.
  • چسب پودری: اگر نمی توانید چسب های کرمی را پیدا کنید، چسب پودری یک جایگزین معروف است. بسته به محصول خاصی که استفاده می کنید، می تواند پروتزهای شما را تا 12 ساعت نگه دارد. یک لایه سبک از پودر را روی سطح زیرین پروتزها اعمال کنید. قبل از فشار دادن پروتز روی لثه ها، هر گونه پودر اضافی را با تکان دادن حذف کنید. قرار دادن بایت روی پروتزهای مصنوعی دندانی به تأمین امنیت آنها در جای خود کمک می کند. مانند چسب های کرمی، چسب های پودری نیز می توانند پیوندی برای تمام روز ایجاد کنند. استفاده از فرم پودری راحت نیز هست.
  • چسب نواری: استفاده از چسب های نواری پروتزهای مصنوعی دندانی نسبتاً جدید است اما برای افرادی که از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنند به اندازه دو نوع اول راحت است. درست مانند انواع دیگر، به طور کلی، اعمال چسب های نواری آسان است و هدف آنها استفاده برای تمام روز است. برای استفاده، شما باید روکش چسب های نواری از قبل برش خورده که حاوی مواد چسبنده هستند را بردارید. نوارهای چسبنده پروتزهای مصنوعی دندانی خود را با آب مرطوب کنید تا امکان چسبیدن آنها به سطح زیرین پروتز شما فراهم شود. برای محکم قرار گرفتن پروتزهای مصنوعی در جای خود، روی آنها فشار وارد کنید و بایت خود را روی آن قرار دهید. این یکی از راحت ترین اشکال چسب دندان برای استفاده است زیرا اساساً بدون کثیف کاری است.

در چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی به دنبال چه چیزی باید باشید؟

در چسب های پروتزهای مصنوعی به دنبال چه چیزی باید باشید؟ درباره عوامل ضروری که باید در چسب های پروتزهای مصنوعی جستجو کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید:

انتخاب بهترین چسب پروتزهای مصنوعی دندانی می تواند دشوار باشد. محصولات قوی زیادی در بازار وجود دارند و می توانند هر کسی را جذب کنند، بخصوص اگر به تازگی خرید چسب را شروع کرده باشید. هنگام انتخاب نوع چسب برای خرید، از عوامل زیر به عنوان یک راهنما استفاده کنید:

  • مواد تشکیل دهنده: برخی از چسب های موجود در بازار حاوی روی هستند. روی فواید زیادی دارد اما هنگام قرار گرفتن در معرض بیش از حد آن، می تواند باعث آسیب به عصب شود. اگر این مسئله باعث نگرانی شما می شود، چسب هایی را انتخاب کنید که فرمولاسیون فاقد روی داشته باشند تا خیالتان از استفاده آنها راحت باشد.
  • قیمت: گذشته از فرمولاسیون فاقد روی، قیمت چسب های پروتزهای دندانی یکی دیگر از عوامل مهم است که باید در نظر گرفته شود. محصولی که گرانتر باشد لزوماً به معنای کیفیت بهتر آن نیست. و برعکس، فقط این دلیل که یک محصول ارزان است، لزوماً باعث نمی شود که ارزش خریدن نداشته باشد. بنابراین چسبی پیدا کنید که متناسب با بودجه شما باشد، در حالی که هنوز یک محصول با کیفیت و با بررسی های خوب باشد.
  • اعمال: نوع چسب های پروتز مصنوعی دندانی که انتخاب می کنید روی نحوه اعمال یا استفاده از آن تأثیر می گذارد. اگر همیشه در حال حرکت هستید، می خواهید چسبی را انتخاب کنید که به راحتی قابل استفاده باشد.
  • بررسی ها: هنگام انتخاب چسب برای پروتز های مصنوعی دندانی، همیشه ایده خوبی است که برخی از بررسی ها را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که آنها از استفاده کنندگان واقعی هستند که برای ارزیابی دقیق محصول را برای خودشان امتحان کرده اند. به عنوان مثال، شما می توانید در Google، “بهترین چسب پروتز مصنوعی دندانی فاقد روی” را تایپ کنید. برای جمع آوری اطلاعات کافی در مورد اینکه کدام محصول ارزش وقت و هزینه شما را دارد، تمام بررسی های مشتریان از چندین ارائه دهنده را جستجو کنید.
چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

نحوه اعمال چسب پروتزهای مصنوعی دندانی روی پروتزهای پارسیل

اگر پروتز پارسیل دارید، شما بعلاوه می توانید از چسب برای محکم نگهداشتن آن در جای خود استفاده کنید. هنگامی که برای نخستین بار پروتزهای دندانی پارسیل خود را دریافت می کنید، دندانپزشک شما اطمینان حاصل خواهد کرد که به شکلی محکم متناسب با بقیه دندان ها و لثه های شما است.

اما اگر می خواهید به انسجام کافی دست یابید و از نفوذ ذرات مواد غذایی به زیر آن جلوگیری کنید، می توانید از یک چسب استفاده کنید. نخستین کاری که لازم است انجام دهید این است که پروتزهای پارسیل خود را تمیز کنید. از یک محلول خیساندن استفاده کنید یا آن را زیر آب تمیز قرار دهید.

قبل از اعمال یک لایه چسب تازه روی پروتز، آن را با یک حوله خشک کنید. با تمیز نگه داشتن سطح روی پروتزهای دندانی خود، اعمال چسب برای شما راحت تر خواهد بود. حتماً پس از هر بار استفاده از پروتزهای پارسیل خود، برای زدودن هرگونه چسب باقی مانده، آن را بشویید.

راه حل های دیگر برای پروتزهایی که به خوبی جای نمی گیرند

اگر پروتزهای شما کاملاً متناسب قرار نمی گیرند، ممکن است به ریلاین کردن پروتز نیاز داشته باشید. هنگام تعویض چسب خود به دلیل عدم کارآمد بودن آن، ممکن است به یک بار ریلاین کردن نیاز داشته باشید.

بسیاری از ریلاین ها در مطب دندانپزشک انجام می شوند، اما کیت های خانگی ریلاین کردن نیز وجود دارند.

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چگونه می توان پروتزها را بدون چسب در جای خود نگه داشت؟

استفاده از چسب یکی از بهترین راهها برای ایمن نگه داشتن پروتزهای دندانی مصنوعی در جای خود است. اما همچنین چند گزینه سبک زندگی وجود دارند که باید آنها را انتخاب کنید تا بتوانید حرکت پروتزها را محدود کنید. برای کمک به مراقبت از پروتزهای مصنوعی دندانی خود، به این نکات توجه داشته باشید:

  • از خوردن خوراکی های چسبناک اجتناب کنید: یکی از نمونه های خوب این خوراکی های چسبناک آدامس است. هنگامی که از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنید، باید از خوردن خوراکی های چسبناک اجتناب کنید زیرا این امر می تواند باعث لغزش یا بیرون افتادن آنها شود. به جای جویدن آدامس برای تازه نگه داشتن بوی دهان خود، می توانید دهانشویه یا قرص های نعناع خوشبو کننده دهان را به جای آن استفاده کنید.
  • پروتزهای مصنوعی دندانی خود را مرطوب نگه دارید: پایه پروتز شما از مواد پلیمری انعطاف پذیر ساخته شده است. مرطوب نگه داشتن پلیمر باعث می شود مواد به راحتی خم شوند. این به نوبه خود، شما را قادر می سازد تا با سهولت آن را در جای خود محکم قرار دهید و از یک پلمپ راحت لذت ببرید. از طرف دیگر، هنگامی که پروتزهای مصنوعی دندانی خیلی خشک هستند، می توانند شکننده شوند. بنابراین، هنگامی که پروتزهای مصنوعی دندانی خود را بیرون می آورید، مهم است که آنها را درون آب یا هر محلول دندانپزشکی دیگری خیس کنید که آنها را مرطوب نگه دارد.
  • آنها را با احتیاط حمل کنید: شما باید هنگام حمل کردن پروتزهای دندانی خود بسیار محتاط باشید تا آنها را بشکنید یا تغییر شکل ندهید. هنگام قرار دادن پروتزهای دندانی خود داخل دهان، همیشه این کار را در مقابل آینه انجام دهید تا بتوانید آنها را به درستی قرار دهید. اگر از نیرو زیادی استفاده کنید یا آنها از دست شما بیفتند، این می تواند باعث بروز آسیب هایی شود که روی تناسب آنها تأثیر خواهند گذاشت.
  • آنها را تنظیم کنید: اگر متوجه شدید که پروتزهای مصنوعی دندانی شما دائماً از جای خود خارج می شوند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تناسب پروتزهای دندانی شما را دوباره بررسی و تنظیم کنند تا بتوانند به راحتی قرار بگیرند و در جای خود ایمن باشند. آنها همچنین می توانند به شما توصیه کنند که بهترین چسب پروتز را برای نیازهای خود پیدا کنید.

نتیجه گیری

پروتزهای مصنوعی دندانی باید کاملاً متناسب با دهان شما باشند، بدون اینکه بلغزند، تکان بخورند یا از دهان خارج شوند. و هنگامی که برای اولین بار پروتزهای خود را دریافت می کنید، آنها کاملاً متناسب خواهند بود، اما بسیاری از افراد متوجه می شوند که بعد از مدتی، پروتزها به خوبی روز اول جای نمی گیرند.

این می تواند ناشی از فرسایش روزانه پروتز دندانی یا تغییر ساختار واقعی دهان شما باشد.

اگر می توانید، بهتر است در مورد گزینه های خود با دندانپزشک خود مشورت کنید، تا ببینید که آیا می توانید پروتزهای دندانی جدید دریافت کنید، پروتزهای دندانی خود را ریلاین کنید، یا حتی ایمپلنت های دندانی را دریافت کنید. اما اگر این امکان پذیر نباشد، بهترین گزینه بعدی شما انتخاب بهترین چسب پروتز دندان برای شما و سلامت دهان و دندان شما است.

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی

پرسش های متداول در مورد چسب های پروتزهای دندانی مصنوعی

از چه نوع چسب می توانید برای ثابت نگهداشتن پروتزها استفاده کنید؟

چسبی که می توانید از آن برای ثابت نگهداشتن پروتزهای دندانی خود استفاده کنید، همان ماده چسبنده ای نیست که شما برای نگه داشتن آنها در جای خود استفاده می کنید. شما می توانید یک کیت ترمیم پروتز تهیه کنید که حاوی ماده اتصال سمان یا چسب دندانپزشکی است. این شما را قادر می سازد تا پروتزهای مصنوعی خود را به طور موقت دوباره در جای خود قرار دهید.

هنگام ترمیم پروتزهای دندانی خود، حتماً چسب هایی را انتخاب کنید که دارای تأییدیه سازمان غذا و دارو باشند. در غیر این صورت، استفاده از آنها می تواند مضر باشد و حتی می توانند به ابزارهای دندانپزشکی شما آسیب برسانند. از استفاده از چسب های خانگی اجتناب کنید زیرا برخی از آنها می توانند حاوی مواد سمی باشند.

بهترین روش برای بیرون آوردن پروتز مصنوعی دندانی از روی لثه ها چیست؟

گاهی اوقات چسب پروتز دندانی کمی بیش از حد مؤثر است- و شما حتی نمی توانید آن را از روی لثه های خود بردارید. وقتی این اتفاق رخ می دهد، به آرامی دندان ها و لثه های خود را با خمیر دندان و آب گرم مسواک بزنید. همچنین می توانید غرغره کردن با استفاده از دهانشویه را امتحان کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *