شایع‌ترین مشکلات پس از روکش دندان
21 اسفند ماه 1396
آمادگی های لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان
29 فروردین ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

ایمپلنت دندان از جهات مختلفی می‌تواند بر روی سلامت و زیبایی انسان‌ها تأثیرگذار باشد و به همین دلیل کاشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طورکلی کاشت پروتز دندان به تخصص ویژه‌ای نیاز دارد و اگر این تخصص در سطح بالایی باشد کاشت آن نیز با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد. کسانی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند انتظار دارند که کارایی، عمل و احساس دندان‌های طبیعی خود را داشته باشند. یافته‌های باستان‌شناسی حاکی از این است که انسان‌ها در سالیان گذشته نیز به دنبال جایگزین مناسبی برای دندانی‌های معیوب خود بودند و پیشرفته تکنولوژی باعث شده است که آنها مسیر رسیدن به ایمپلنت دندان را کنند.

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

اگرچه در بسیاری از منابع تاریخی استفاده از ایمپلنت دندان یا به‌هرحال جایگزین‌های دندان به چهار هزار سال پیش و تمدن مصر باستان و چین برمی‌گردد، اما نمونه موفق و مدرن این ایمپلنت‌ها در سال ۱۹۴۲ کشف شد. کاربر روی این پروتزها در گذر زمان سرعت یافت و امروزه پزشکان و دندان‌پزشکان تلاش بسیاری می‌کنند که این جایگزین‌ها را به عنوان یک قسمت دائمی برای انسان نصب کنند و احتمال خرابی یا شکستگی آن‌ها را به حداقل برساند. در ۴۵ سال اخیر رشد چشمگیری در زمینه تولید ایمپلنت دندان صورت گرفته و در ایالات متحده به‌تنهایی بیش از ۵ میلیون از این پروتزها به کار گرفته می‌شود.

 این موضوع ما را بر آن داشت که به نحوه کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت دندان در بلندمدت سرکی بکشیم و نکاتی در مورد کاربردهای بلندمدت آنها ذکر کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید!

چه عواملی باعث افتادن و یا خراب شدن ایمپلنت دندان می‌شوند؟

 به‌طورکلی ایمپلنت دندان به عنوان یک بخش اضافی در دهان شناخته می‌شود و هرگونه تنش اضافی وارده به آن می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. از طرفی حساسیت بالا در کاشت آنها باعث می‌شود که دندان‌پزشکان به مهارت بالایی برای انجام این کار نیاز داشته باشند و اگر بتوانند آن را به درستی کار بگذارند بخش مهمی از پروژه خود را در زمینه طولانی کردن طول عمر پروتز دندان انجام داده‌اند. استرس بیش‌ازحد فشار اعمالی بعد استخوان‌ها باعث می‌شود که اتصال این ایمپلنت دندان با به خوبی صورت نگیرد و این اتصال به راحتی کنده شود.

 البته موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند طول عمر ایمپلنت دندان را تحت تأثیر قرار دهند. به‌عنوان‌مثال بیماری‌های لثه باعث شل شدن بافت و وجود تنش در ریشه ایمپلنت شده و آن‌ها را جدا می کند. شکستگی فک و یا ریشه ایمپلنت نیز امکان جداسازی آن‌ها را بسیار بالا می‌برد. از طرفی اگر مراقبت‌های بهداشتی به شکل مناسبی بر روی پروتزهای دندانی صورت ‌نگیرد و فرد همانند دندانهای معمولی از آنها مراقبت نکند مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد که یکی از آنها پایین آمدن طول عمر ایمپلنت دندان است.

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

چگونه از طول عمر بالای ایمپلنت دندان مطمئن شویم؟

1. مراقبت‌های بهداشتی برای دندان و دهان

بسیاری از کسانی که برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام می‌کنند فکر می‌کنند که این مواد در مقابل عفونت‌ها و باکتری‌ها مقاوم هستند و نیازی به رعایت بهداشت و نکات ایمنی دهان و دندان ندارند. این در حالی است که یکی از لازمه‌های اصلی برای بالا بردن طول عمر پروتز دندان ایجاد شرایط سالم از لحاظ بهداشتی برای آنهاست. طبق بررسی‌های صورت گرفته و بیماری‌های لثه و عفونت‌های باکتری‌هایی بر روی دندانهای طبیعی تأثیر می‌گذارند و حتی اگر این بیماری‌ها بر روی پروتز تأثیر نداشته باشند، باز هم به تخریب لثه منجر شده و احتمال خراب شدن آنها را افزایش می‌دهند.

 علاوه بر مشکلات موضعی در داخل دهان، عوامل دیگری مانند داروهای خاص، مشکلات بهداشتی سیستمیک، سرطان، دیابت غیر کنترل شده، اشعه به فک، الکل و بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند بر روی کیفیت ایمپلنت دندان تأثیر گذاشته و اتصال آن را به استخوان فک از بین ببرند. بنابراین اولین گام در بالا بردن طول عمر یک پروتز دندانی و ایجاد شرایط مناسب برای کاشت آن، فراهم آوردن شرایط پزشکی و دندانپزشکی مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و توصیه‌های بهداشتی می‌توانید به سراغ دندانپزشک خود بروید و توصیه‌های لازم را از آنها دریافت کنید

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

2. داشتن یک برنامه درمانی مناسب

 مراقبت از ایمپلنت دندان بسیار مهم است، اما موضوعی که در وهله اول برای افزایش طول عمر آنها اهمیت دارد نحوه مناسب اجرای کاشت پروتز دندانی است. دندان‌پزشکان متخصص و کسانی که در این زمینه تجربه بالایی داشته باشند می‌توانند انتخابی ایده‌آل به شمار آیند، زیرا به همان اندازه که جنس مواد و جنس پروتز اهمیت دارد، نحوه اتصال ایمپلنت و قرار گرفتن مناسب آن بر روی فرد نیز اهمیت دارد. برای گام اول در شروع کاشت ایمپلنت لازم است که یک دندانپزشک خوب و مجرب انتخاب کنید و در مورد انتخاب پزشک خود با چند نفر مطمئن مشورت کنید.

 در ساخت یک پروژه ساختمانی، فونداسیون و قسمت‌های پایه‌ای ساختمان اهمیت بسیاری دارند و همین موضوع در مورد کاشت ایمپلنت دندان نیز صدق می‌کند. کسانی که برای کاشت یک پروتز اقدام می‌کنند علاوه بر فراهم آوردن نیازهای زیبایی، گفتاری و عملکردی، باید تشخیص دهند که فشار اعمالی بر روی فک تا چه اندازه بوده و این فشار ممکن است چه مشکلی برای پروتز دندان ایجاد کنند. به همین دلیل داشتن یک برنامه درمانی مناسب و طی یک مسیر مطمئن باعث می‌شود که طول عمر ایمپلنت نسبت به حالت معمول بیشتر شده و حتی فرد نیز این امکان را داشته باشد که از آنها به صورت مادام‌العمر استفاده کنند.

3. بهداشت و نگهداری

 زمانی که ایمپلنت دندان در جای خود قرار دارد رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. از یک مسواک زدن ساده گرفته تا نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه‌های شیمیایی، لازم است که ایملنت ها به صورت منظم بررسی شده و در صورت وجود مشکل باید برطرف شود. یکی از توصیه ها مراجعه منظم به دندانپزشک و اجرای برنامه‌های توصیه شده توسط وی است. خوشبختانه امروزه بسیاری از افراد از دندانپزشک های شخصی بهره می‌برند که پرونده پزشکی بیمار را در اختیار دارند. این موضوع به آنها کمک می‌کنند که وضعیت بیمار و ایمپلنت دندان را در نظر داشته باشند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه عوارض در مراحل اولیه انجام داد.

برای بالا بردن طول عمر یک ایمپلنت دندان مناسب دو مرحله اساسی وجود دارد: مرحله اول شامل انتخاب دندانپزشک متخصص و مجرب به همراه مواد اولیه با کیفیت و مرحله دوم انجام مراقبت‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های دندانپزشکی است. به همان اندازه که انتخاب دندانپزشک می‌تواند طول عمر یک پروتز را افزایش دهند، انجام مراقبت‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های دندانپزشکی نیز اهمیت دارد. با توجه بهاینکه یک متخصص دندان‌پزشک از موادی که در ساخت ایمپلنت به کار رفته است اطلاع دارد، بهترین شرایط ممکن استفاده بهینه از آن را می‌دانند این شرایط بهینه را با توجه به جنس بلند توصیه می‌کنند.

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت

4. مراقبت از ایمپلنت دندان

در استفاده از پروتزهای دندانی چند نکته وجود دارد که اگر رعایت شوند و به آنها مطابق با توصیه‌های ارائه شده عمل شود، تا حدود ۹۸ درصد می‌توان طول عمر یک ایمپلنت دندانی را افزایش داد. درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ دهد معمولاً طی شش ماه اول تا یک سال بعد از جراحی بهبودی کامل به دست آمده و فرد می‌تواند اطمینان داشته باشد که از یک پروتز مطمئن و مناسب برخوردار است.

 توجه داشته باشید که بدون توجه به جنس ایمپلنت دندان باید شرایط ایمنی و بهداشتی مناسبی برای دندان فراهم شود که اگر این شرایط رخ دهد ایمپلنت بدون هیچ هزینه‌ای تا آخر عمر برای شما قابل استفاده است. جلوگیری از بیماری‌های عفونی، رعایت نکات درمانی و بهداشتی، اجتناب از ایجاد فشار به ایمپلنت و مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام توصیه‌هایی هستند که کاشت موفق به ایمپلنت در بلندمدت را تضمین می‌کنند. اگرچه ممکن است بسیاری از دندان‌پزشکان از لحاظ سطح علمی و همچنین کیفیت مواد پروتز در سطح یکسانی قرار داشته باشند، اما رعایت نکات بهداشتی است که ایجاد تمایز می‌کنند و شما را از هزینه‌های جانبی بیشتر نجات می‌دهند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *