تأثیرات منفی دندان قروچه روی دندان ها و فک
11 آبان ماه 1400
توروس پلاتینوس یا زائده های استخوانی سقف دهان
29 آذر ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

اناملوپلاستی یکی از فرایندهای زیبایی دندانی است که در آن مقدار اندکی از مینای دندان ها برداشته می شود تا اندازه، شکل، ارتفاع، یا سطوح دندان تغییر کنند.

اناملوپلاستی تحت عناوین دیگری نیز شناخته می شود، از جمله: ادونتوپلاستی، کانتورینگ دندان، تغییر شکل دندان ها، تراش دندان ها.

این فرایند عموماً روی دندان های قدامی و برای دلایل زیبایی انجام می شود، مانند برطرف نمودن لب پر شدگی دندان ها، یا یکدست کردن ارتفاع دندان ها.

اناملوپلاستی چگونه انجام می شود؟

این فرایند چیزی بیشتر از تنها تراشیدن دندان ها می باشد. دندانپزشک با استفاده از ابزارهایی مانند مته، دریل، و دیسک سمباده، و لیزر، با دقت زیاد مقداری از مینای دندان ها را می تراشد تا شکل دندان ها را تغییر دهد و آنها را کانتور کند و آنها را به ظاهر مطلوب و مورد نظر در آورد. لازم است این فرایند توسط دندانپزشک مجرب و ماهری انجام شود تا نتایج مطلوبی حاصل شوند.

نخستین گام برای انجام فرایند کانتورینگ دندان ها گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس است، که به دندانپزشک کمک خواهد کرد درست تصمیم بگیرد آیا دندان سالم است تا از آن تراشیده شود و از هر دندان چقدر می تواند کاشته شود. سپس دندانپزشک قسمت هایی از دندان هایی که باید تراشیده شوند را با ماژیک مشخص خواهد کرد. وقتی دندان ها شکل داده می شوند در نهایت پولیش خواهند شد تا نتیجه دندان هایی صاف و صیقلی باشند.

کانتور یا تراش مینای دندان

کانتور یا تراش مینای دندان

چه افرادی گزینه های مناسبی برای کانتورینگ مینای دندان ها هستند؟

تغییر شکل یا کانتور دندان ها به تغییر شکل لبخند بسیاری از بیمارانی کمک می کند که برای دندانپزشکی زیبایی به دندانپزشکان مراجعه می کنند. اصولاً دندانپزشکان کانتورینگ زیبایی یا اناملوپلاستی را برای افرادی توصیه می کنند که مشکلات دندانی زیر را دارند:

  • شکستگی های زیر روی دندان ها
  • لب پر شدگی های کوچک دندان ها
  • دندان های خیلی کوچک
  • دندان های نوک تیز
  • دندان های کج
  • وجود شیار یا برآمدگی روی دندان ها
  • دندان هایی که ارتفاع غیر همسطح دارند
  • دندان های خیلی بزرگ
  • دندان های کمی بد شکل

آیا انجام این کار درد دارد؟

مینای دندان های شما هیچ عصبی ندارد، بنابراین هیچ دردی نخواهد داشت.

انجام این فرایند چقدر زمان می برد؟

مدت زمان انجام این فرایند به این بستگی دارد که چه تعدادی از دندان ها نیاز به تغییر شکل دارند. این کار عموماً بیشتر از 30 دقیقه زمان نمی برد.

کانتور یا تراش مینای دندان

کانتور یا تراش مینای دندان

آیا این فرایند نیاز به بهبود دارد؟

هیچ زمان بهبودی نیاز نیست. این فرایند ساده، سریع، و بدون درد است.

این کار باید چند وقت یک مرتبه انجام شود؟

از آنجا که مینای دندان ها دوباره رشد نمی کند، این فرایند نیاز است تنها یک مرتبه انجام شود. نتایج دائمی هستند.

آیا اناموپلاستی یا تراش مینای دندان تحت پوشش بیمه است؟

از آنجا که این فرایند اصولاً زیبایی است، معمولاً بیمه هزینه آن را تقبل نمی کند. اما می توانید آن را با شرکت خدمات بیمه خود چک کنید.

تراش مینای دندان ها چه عوارض جانبی می تواند داشته باشد؟

شما می توانید انتظار داشته باشید هیچ عوارض جانبی وجود نداشته باشد، غیر از تغییر ارتفاع، شکل، یا سطوح دندان های شما که قبل از انجام در مورد آن با دندانپزشک گفتگو کرده اید. علاوه بر تغییرات زیبایی، باید شما نیز ممکن است مقداری تغییر کند.

با انجام اناملوپلاستی، دندان های شما مقداری از مینای خود را از دست می دهند، که سطح سختی است که دندان ها را پوشش داده است و از آنها در برابر پوسیدگی محافظت می کند. از آنجا که مینای دندان حاوی هیچ سلول زنده ای نیست، نمی تواند خود را ترمیم کند و مجدداً رشد نخواهد کرد.

چه گزینه های دیگری برای تغییر شکل دندان ها وجود دارد؟

در کنار اناملوپلاستی، روش های دیگری برای تغییر شکل و اندازه دندان ها وجود دارند، از جمله:

  • باندینگ: اعمال مقداری پلاستیک همرنگ دندان که می تواند شکل داده و پولیش شود.
  • روکش دندان: یک پوشش پرسلن، سرامیکی، یا رزینی که روی دندان قرار داده می شود و آن را پوشش می دهد.

اغلب اناملوپلاستی همراه با فرایندهای دیگر مانند باندینگ و وینرهای دندانی استفاده می شود. ونیرها پوسته های نازک همرنگ دندان ها هستند که روی سطح جلوی دندان ها را پوشش می دهند.

اگر بریس داشته باشیم چطور؟

اگر بریس دارید با ارتودنتیست خود گفتگو کنید. تراشیدن مقداری از سطح مینای دندان ها پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها، اغلب بخشی از درمان ارتودنسی تلقی می شود و هزینه اضافی در بر ندارد.

چرا لازم است اناملوپلاستی انجام شود؟

برخی افراد از اناملوپلاستی برای بهبود ظاهر لبخند خود استفاده می کنند، که ممکن است اعتماد به نفس شما را نیز ارتقاء دهد. در مطالعه ای که در سال 2013 توسط انجمن ارتودنتیست ها آمریکا انجام شد نشان داده شد، 75 درصد از افراد بزرگسالی که از آنها نظر سنجی شد، احساس می کردند لبخند آنها پس از درمان ارتودنسی باعث بهبود ارتباطات شخصی و حرفه ای آنها شده است. علاوه بر این، 92 درصد از آنها گفته بودند که این درمان را به دیگران نیز توصیه می کنند زیرا اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا کرده است.

سخن پایانی

اناملوپلاستی یا تراش مینای دندان فرایند دندانپزشکی است که به سرعت انجام می شود و می تواند تغییرلت جزئی در شکل، اندازه، ارتفاع، یا سطح دندان ها ایجاد کند. این فرایند می تواند مشکلات زیبایی مانند لب پر شدگی دندان ها، یا دندان هایی که ارتفاع یکسان ندارند را برطرف سازد. بعلاوه، برخی افراد از این فرایند برای بهبود ظاهر لبخند خود استفاده می کنند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *