علل بروز درد اطراف روکش های دندانی
17 اسفند ماه 1399
بیماری لثه و درمان آن
17 فروردین ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

 

کاملاً طبیعی است که وقتی به دندان های مصنوعی جدید خود عادت می کنید مقداری درد احساس کنید. همیشه آغاز دشوار است، اما با گذشت زمان همه چیز بهتر می شود.

ممکن ایت تا زمانی که به پروتزها یا دنچرهای خود عادت می کنید مقداری زخم یا حساسیت لثه داشته باشید. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید در صورتی که با این مشکلات مواجه شدید چه باید بکنید، و چگونه از شر آنها خلاص شوید.

چه چیزی موجب بروز زخم اطراف پروتزهای مصنوعی، درد یا ناراحتی می شود؟

در اکثر موارد، هر گونه درد و ناراحتی می تواند به دلیل قرارگرفتن یک دنچر جدید روی لثه ها و یا بد قرار گرفتن آن باشد. پروتزهای مصنوعی جدید ممکن است به مدتی زمان برای عادت کردن نیاز داشته باشند، بنابرانی مقدار اندکی حساسیت و تحریک پذیری کاملاً طبیعی است. دنچرهایی که بد روی لثه ها قرار می گیرند- شل هستند یا به خوبی روی لثه نمی نشینند- می توانند روی لثه ها ساییده شوند یا حتی باعث بریدگی لثه ها شوند، و این چیزی است که می توانید آن را به راحتی و با کمک دندانپزشک حل کنید. گاهی اوقات، حتی ممکن است با استفاده از پروتزهای پارسیل دچار زخم لثه ها شوید.

دلیل دیگری که برای زخم شدن لثه ها وجود دارد ذرات غذایی است که بین لثه ها و دنچرها پنهان می شوند. علاوه بر این، به دلیل تجمع باکتری ها دچار زخم لثه ها شوید، که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما دنچرهای خود را به خوبی تمیز نمی کنید. با استفاده از چسب هایی که برای ثابت نگه داشتن دنچرها روی لثه ها کاربرد دارند، می توانید از زخم هایی که در نتیجه گیر کردن ذرات غذا بین پروتزهای مصنوعی و خط لثه ها بوجود می آیند را بگیرید.

زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

علائم و نشانه های زخم های ناشی از دنچرها

به نظر کاملاً مشهود است که اصلی ترین نشانه زخم های ناشی از دنچرها، زخم شدن لثه ها است. این زخم شدگی احتمالاً در نقاط مختلفی متمرکز شده است، برای مثال احتمالاً این زخم ها هم روی سقف دهان هستند، یا تنها اطراف جایی که پروتز پارسیل قرار می گیرد متمرکز شده اند. شاید مقداری حساسیت، سوزش، ناراحتی، یا حتی درد داشته باشید.

چگونه می تواند زخم های ناشی از استفاده از پروتزهای مصنوعی را درمان کرد؟

از آنجا که اکثر زخم هایی که در نتیجه پروتزهای دندانی مصنوعی بوجود می آیند به دلیل بد قرار گرفتن آنها روی لثه ها بروز می یابند، بهترین اقدامی که می توان انجام داد مراجعه به دندانپزشک برای بررسی پروتز است. احتمالاً پروتز شما نیاز به تنظیم مجدد دارد، که حساسیت و تحریک پذیری لثه های شما را کاهش خواهد داد.

زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

راهکارهای خانگی درمان زخم های ناشی از پروتزهای مصنوعی

آیا هیچ کاری وجود دارد که با انجام آن زندگی با پروتزهای مصنوعی راحت تر شود؟ آری. چند راهکار خانگی وجود دارند که به کاهش ناراحتی های همراه با پروتزهای مصنوعی کمک می کنند، با این حال، همیشه بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا توصیه های لازم را به شما ارائه دهد.

  • از بی حس کننده های موضعی استفاده کنید. دندانپزشک ممکن است بی حس کننده های موضعی را توصیه کند، مانند ژل های حاوی بنزوکائین، برای کمک به تسکین درد ایجاد شده در نتیجه پروتزهای مصنوعی.
  • دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید.
  • از داروهای مسکن درد استفاده کنید. دندانپزشک می تواند به شما مسکن های OTC یا بدون نسخه را برای کمک به کاهش التهاب، درد، و ناراحتی پیشنهاد دهد.
  • در طول شب پروتزهای مصنوعی خود را از دهان خارج کنید. خارج کردن دنچرها در طول شب از داخل دهان به لثه های شما این فرصت را می دهد تا نفس بکشند و مقداری استراحت کنند.
  • در طول شب پروتزهای مصنوعی خود را غوطه ور کنید. می توانید برای این کار آنها را داخل محلول مخصوص تمیز کردن پروتزها یا آب قرار دهید.
زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

زخم ناشی از پروتزهای مصنوعی

چگونه می توان از زخم شدن لثه ها در نتیجه استفاده از پروتزهای مصنوعی جلوگیری کرد؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برخی اقدامات وجود دارند که با انجام آنها می توانید از زخم شدن لثه در نتیجه استفاده از پروتزهای مصنوعی جلوگیری کنید، مانند:

  • پروتزهای خود را در طول شب خارج کنید.
  • روزانه دنچر خود را پاکسازی کنید. هر گونه ذرات غذای گیر کرده اطراف پروتز را خارج کنید تا باعث آسیب به لثه های شما نشوند، نیازی نیست متذکر شویم که پاکسازی منظم دنچرها می تواند به زدودن تارتار از روی آنها کمک کند.
  • غذاهای نرم بخورید. اگر به تازگی پروتزهای مصنوعی خود را دریافت کرده اید، با شروع غذا خوردن با غذاهای نرم می توانید از فشار وارد شدن به آنها جلوگیری کنید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید. گرچه می توانید با دنچرهای خود همه چیز بخورید، اما با پرهیز از خوردن غذاهای چسبناک می توانید از زخم شدن لثه ها جلوگیری کنید و حتی از هر گونه حساسیت و تحریک پذیری بکاهید. اگر به تازگی استفاده از پروتزهای مصنوعی را آغاز کرده اید، می توانید با مطالعه بیشتر تنها غذاهایی را بخورید که برای افرادی مناسب هستند که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنند.
  • از چسب های پروتزهای مصنوعی استفاده کنید. چسب دنچر می تواند از بروز درد لثه ها جلوگیری کند زیرا مانع گیر کردن ذرات غذا بین لثه ها و دنچر می شود. علاوه بر این، پروتزها را در جای خود نگه می دارد تا مانع حرکت کردن آن و آزرده شدن لثه های شما شود، و اجازه دهد دنچرهای شما به درستی قرار بگیرند.
  • از محرک هایی مانند نوشیدنی های داغ، اسیدی، شور، یا ادویه جات بپرهیزید. غذاها و نوشیدنی هایی که خیلی داغ یا ادیه دار هستند می توانند موجب آزردگی بیشتر زخم های لثه های شما شوند.

زندگی با پروتزهای مصنوعی جدید همیشه هم راحت نیست، مخصوصاً زمانی که با درد و زخم ناشی از آنها مواجه می شوید. خبر خوب این که، درمان زخم های لثه ناشی از پروتزهای مصنوعی به راحتی با دریافت پروتزهایی که به خوبی روی لثه ها قرار می گیرند، یا با استفاده از مقداری چسب با ثابت نگه داشتن آنها، و خوردن غذای مناسب امکان پذیر است. در مدت زمانی کوتاه، استفاده از پروتزهای مصنوعی راحت و امن خواهد بود و خیلی سریع می توانید به روال عادی زندگی خود بازگردید و از آن لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *