تحلیل داخلی ریشه دندان؛ روش های درمان آن
11 اسفند ماه 1400
پروتزهای مصنوعی دندانی فوری یا یک روزه
10 اردیبهشت ماه 1401

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتری است. این گیاه بعلاوه غنی از آنتی اکسیدان ها است. به همین دلیل، برخی افراد از آلوئه ورا برای درمان و تسکین التهاب مربوط به بیماری لثه و دیگر مشکلات دهانی استفاده می کنند.

التهاب بخشی از واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن شما است، اما می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

• ورم
  • ناراحتی

مایع زرد رنگی که از برگ های برش خورده یک گیاه آلوئه تراوش می کند حاوی ترکیبات شیمیایی است که می تواند درد را تسکین دهد. علاوه بر این، این گیاه دارای شش ماده ضد عفونی کننده است که به مهار رشد عوامل زیر کمک می کند:

• قارچ
  • باکتری
  • ویروس

آلوئه ورا همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که با رادیکال های آزادی مبارزه می کنند که باعث آسیب سلولی می شوند. این ویژگی آلوئه ورا ممکن است به شرایط زیر کمک کند:

• ژنژیویت
  • عفونت های لثه یا پریودنتیت
  • دیگر تحریک پذیری های داخل دهان

بیایید نگاه دقیق تری به آن داشته باشیم.

ژنژیویت

ژنژیویت Gingivitis نوعی بیماری لثه است که در آن روی دندان ها پلاک انباشته می شود. پلاک یک فیلم چسبنده است که به طور طبیعی بوجود می آید. اما مقدار خیلی زیاد آن می تواند باعث التهاب بافت لثه، بروز درد، و خونریزی لثه ها شود.

درمان معمولاً شامل پاکسازی تخصصی دندان ها برای زدودن پلاک است. بهداشت مناسب دهان و دندان نیز می تواند التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که آلوئه ورا ممکن است بهبود را تحریک کند.

در یک مطالعه در سال 2013، 45 نفر مبتلا به ژنژیویت بهه سه گروه 15 نفره تقسیم شدند.

یک گروه به مدت سه ماه دو بار در روز از دهانشویه آلوئه ورا استفاده کرد. گروه دوم تنها با جرمگیری درمان شد. درمان گروه سوم شامل ترکیبی از دهانشویه آلوئه ورا و جرمگیری بود.

هر سه روش باعث کاهش التهاب ژنژیویت در شرکت کنندگان شدند. با این حال، گروه تحت درمان با جرمگیری و دهانشویه آلوئه ورا بیشترین کاهش التهاب را داشت.

یافته های این پژوهش حاکی از این است که آلوئه ورا ممکن است سرعت روند بهبودی ژنژیویت را افزایش دهد.

کاهش التهاب و سرعت بخشیدن به روند بهبود: آلوئه ورا ممکن است حین درمان ژنژیویت بهبود را تسریع بخشد و ممکن است التهاب در لثه ها را کاهش دهد.

بیماری پریودنتیت

ژنژیویت اگر درمان نشود می تواند پیشرفت کند و به بیماری پریودنتیت تبدیل شود. این شکل جدی بیماری لثه، استخوان حمایت کننده دندان ها را تخریب می کند.

علائم آن شبیه ژنژیویت هستند، اما موارد زیر را نیز شامل می شوند:

• فواصل جدید بین دندان ها
  • دندان های لق
  • تحلیل لثه ها

درمان ها از فرایندهای غیر جراحی مانند جرمگیری و تسطیح سطح ریشه گرفته تا فرایندهای جراحی مانند پیوند استخوان هستند.

حضور باکتری ها در بیماری پریودنتیت، چیزی است که باعث بروز پاسخ التهابی ، و بروز درد و تورم لثه ها می شود.

یک مطالعه در سال 2011 به ارزیابی اثرات ژل آلوئه ورا روی پاکت های پریودنتال پرداخت و نشان داد که ژل به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی می تواند این علائم را بهبود بخشد. شرکت کنندگان شامل 15 فرد بزرگسال مبتلا به بیماری پریودنتیت بودند.

این مطالعه به مقایسه نتیجه درمان بیماری با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه و قرار دادن ژل آلوئه ورا در پاکت های پریودنتال با درمان بیماری تنها با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه پرداخت.

پس از یک ماه و سه ماه، محل تست های مختلفی مقایسه شدند. محققان دریافتند که استفاده از ژل آلوئه ورا همراه با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه، نتایجی بهتر از جرمگیری و تسطیح سطح ریشه به تنهایی داشت.

کاهش باکتری ها: هنگام درمان بیماری شدید لثه مانند پریودنتیت، استفاده از ژل آلوئه ورا ممکن است در برابر عفونت باکتریایی کمک کند که التهاب را نیز کاهش می دهد.

سایر تحریک پذیری های دهان

آلوئه ورا، به دلیل خواص بهبود دهنده آن، ممکن است به حفاظت از دهان کمک کند و یا دیگر مشکلات دهان را بهبود دهد.

این مشکلات عبارتند از:

• آفت
  • تبخال
  • لیکن پلان

استفاده از ژل، به دلیل توانایی آن در کنترل باکتری های داخل دهان، ممکن است عفونت های باکتریایی ناشی از ایمپلنت های دندانی را نیز کاهش دهد.

حفاظت از دهان در برابر مشکلات دیگر: آلوئه ورا زمانی که به عنوان بخشی از مراقبت های منظم دهانی استفاده می شود، خواص ضد میکروبی و محافظتی آن می توانند به جلوگیری از دیگر مشکلات دهان مانند آفت یا مشکلات همراه با ابزارهای دندانپزشکی مانند ایمپلنت ها باشد، کمک کنند.

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا برای مراقبت از دهان؟

اضافه کردن آلوئه ورا به روتین بهداشتی دهان و دندان یک راه ساده است.

آلوئه ورا عنصر یکی از مواد تشکیل دهنده برخی محصولات دهانی مانند خمیر دندان و دهانشویه است. برای جلوگیری یا درمان بیماری لثه ناشی از التهاب یا باکتری، از این محصولات به صورت منظم استفاده کنید.

نوشیدن آب آلوئه ورا راهی دیگر است که شما می توانید آلوئه را به روتین مراقبت های دندانی خود اضافه کنید.

محصولات دندانی آلوئه ورا را به صورت آنلاین یا از فروشگاه های محلی خود خریداری کنید.

نقاط ضعف و خطرات مصرف آلوئه ورا

در حالی که آلوئه ورا مزایای خود را دارد، اما برای همه مناسب نیست. اگر دیابت دارید، برای مصرف آن با یک پزشک صحبت کنید. اگر برای کنترل قند خون خود دارو مصرف می کنید، آلوئه ورا ممکن است قند خون شما را تا سطح خطرناک کاهش دهد.

همچنین، اگر شما به آلوئه ورا حساس باشید یا آلرژی داشته باشید، مصرف خوراکی ژل یا آب آن می تواند باعث یبوست یا اسهال شود.

اگر شما باردار هستید، بچه شیر می دهید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، قبل از استفاده از آلوئه ورا، با یک پزشک صحبت کنید.

بیشتر در مورد گیاه آلوئه ورا

استفاده دارویی از ژل شفاف و آب زرد گیاه آلوئه ورا به هزاران سال پیش برمی گردد. به دلیل خواص شفا دهنده بسیار آن، به عنوان “گیاه جاودانگی” شناخته می شود.

آلوئه ورا هنگامی که به صورت موضعی اعمال می شود، می تواند:

• می تواند سوختگی و یخ زدگی را تسکین دهد.
  • شرایط پوستی مانند پسوریازیس را درمان کنید.

هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، به برخی افراد در کاهش مشکلات روده کمک می کند.

گرچه شواهد علمی زیادی برای حمایت از استفاده از آلوئه ورا برای سلامت دهان و دندان وجود ندارد، شواهد روایتی حاکی از این هستند که ممکن است برای مراقبت از دندان و لثه مفید باشد.

سخن پایانی

آلوئه ورا دارای خواص قدرتمندی است. این ماده به عنوان یک ماده ضد باکتری و ضد التهاب عمل می کند.

بر اساس تحقیقات محدود، ممکن است یک درمان مؤثر برای بیماری لثه و دیگر مشکلات دهانی باشد. مطالعات طولانی مدت بیشتری برای حمایت کامل از استفاده آلوئه ورا در دندانپزشکی نیاز است.

گرچه آلوئه ورا نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد، اما قبل استفاده از آن به عنوان بخشی از روتین مراقبت های دندانی خود، با دندانپزشک صحبت کنید.