پس زدن ایمپلنت دندان: شکست در ایمپلنت
24 ژانویه ماه 2024
نمایش همه

اهمیت بهداشت دهان و دندان و تاثیر آن بر شادابی چهره

امروزه همه از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه هستند و از دوران کودکی درباره آن شنیده‌اند و با نحوه مراقبت از دندان‌ها آشنا شده‌اند و می‌دانند که عدم مراقبت از آن‌ها باعث آسیب به دندان‌ها شده و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

بهداشت دهان و دندان در زندگی شخصی افراد نیز نقش مهمی دارد چون درد دندان به قدری شدید است که وقتی فرد گرفتار آن می‌شود زندگی روزمره‌اش مختل شده و دچار نا آرامی‌های جسمی و روانی می‌گردد.

بهترین راه برای اینکه این درد را تجربه نکنیم پیشگیری از آن است. پیشگیری شامل رعایت یک سری نکات ساده است که مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها و دردهای ناشی از عدم مراقبت دهان و دندان می‌شود. در ادامه بحث به این موضوع می‌پردازیم که چگونه این بیماری‌ها را بشناسیم و چگونه با علل آن آشنا شویم تا از بروز آن جلوگیری نماییم.

علت ابتلا به بیماری های دهان و دندان

علت اصلی بیماری‌های مربوط به دهان و دندان اغلب انباشتگی میکروارگانیسم‌ها می‌باشد که شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است. این میکرو ارگانیسم‌ها در حالت طبیعی و به میزان استاندارد برای دندان‌ها مفید هستند ولی وقتی میزان آن‌ها بیشتر از حد استاندارد می‌شود، خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان، فرد را تهدید می‌نماید. از جمله عواملی که این خطرات را افزایش می‌دهد عبارتند از:

1.سیگار کشیدن و مصرف دخانیت

2. رفلاکس‌های پی‌در‌پی اسید معده

3. عفونت ناشی از برخی بیماری‌ها مانند ایدز

4. مسواک زدن ناصحیح و بی‌نظمی در مسواک زدن

5. تغییرات هورمونی به خصوص در زنان

6. سابقه خانوادگی(ژنتیک)

7. خوردن داروهایی که بزاق دهان را خشک می‌کند.

8. داشتن یک برنامه غذایی که در آن میزان نوشیدنی و غذاهای اسیدی کنترل نشده است.

در صورت رعایت مسائل می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم جلوگیری کرد.

علائم بیماری های دهان و دندان

برای آن که فرد بتواند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص دهد و در جهت مراقبت و درمان آن اقدام نماید باید با علائم بروز آن آشنا باشد. آشنایی با علائم، به فرد کمک می کند تا بیماری را سریعا شناسایی کرده و پیش از آنکه بیماری حاد شود به پزشک معالج مراجعه نماید. از جمله نشانه هایی که می توانیم بر اساس آن بیماری های دهان و دندان را شناسایی کنیم عبارتند از:

1. دندان ها دچار درد شدید می شوند.
  2. دهان به شدت تلخ می گردد.
  3. فک هنگام باز و بسته شدن صدا می دهد.
  4. دندان نسبت به گرما و سرما حساسیت پیدا می کند.
  5. بعد از دو هفته زخم هایی که در دهان ایجاد شده اند همچنان هستند و خوب نشده اند.
  6. دهان خشک می شود.
  7. دندان ها ترک خورده یا می شکنند.
  8. لثه ها به عقب پس روی می کنند.
  9. دهان بوی بد می گیرد
  10. لثه ها ملتهب و متورم شده و دچار خونریزی می گردد.

با مشاهده این علائم حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندان های شما را معاینه نماید. بهتر است هر فرد، هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه نماید و این عادت را در برنامه زندگی‌اش قرار دهد تا همواره از سلامت دهان و دندان خود مطمئن باشد.

شناخت بیماری ها و مشکلات دهان و دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث می شود فرد دچار بیماری ها و مشکلاتی همچون ناراحتی های قلبی و التهاب غشای داخلی قلب گردد. همچنین در مادران باردار نیز ممکن است باعث تولد زود راس جنین و کم وزن شدن نوزاد بعد از تولد شود. بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر بیماری‌های مربوط به دهان، از بروز بیماری‌های مزمن دیگر نیز پیشگیری می‌شود. از جمله بیماری‌های شایع مربوط به دهان و دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

آشنایی با بیماری‌های لثه

بیماری لثه که به آن ژنژیونت نیز گفته می‌شود. در اثر شیوه‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود و لثه‌ها را ملتهب و متورم می‌نماید اگر درمان نشود لثه‌ها خونریزی می‌کنند و باعث بروز عفونتی می‌شوند که ممکن مشکلات بسیار جدی‌تری را ایجاد نماید.

آشنایی با پوسیدگی دندان

وقتی حفره‌های دندان محل تجمع میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها می‌شود پوسیدگی اتفاق می‌افتد. خوردن مواد قندی و اسیدی شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری ها مناسب می‌کند و اگر در زمان مناسب از مسواک یا نخ دندان استفاده نشود یک لایه میکروبی بر روی دندان ایجاد می‌گردد که مینای دندان را از بین برده و به عاج دندان آسیب وارد می‌نماید.

ایمپلنت دندان

آشنایی با پریودنت

عفونت ناشی از التهابات لثه را پریودنت می گویند. این عفونت یک عفونت پیشرونده است که در صورت درمان نشدن تمام فک را در بگرفته و کم کم در بدن پخش می شود.پریودنت مرحله بعد از ژنژیونت است و چنانچه این عفونت درمان نشود، پریودنت اتفاق می افتد.

آشنایی با ترک خوردگی یا شکستگی

ترک خوردن دندان‌ها همانطور که از عنوان آن پیداست ناشی از شکستن یا ترک خوردن دندان‌ها می‌باشد که ممکن است در اثر عواملی مانند ضربه به فک یا دندان و یا جویدن غذاهای سفت و یا دندان قورچه در خواب اتفاق بیفتد. بهتر است فرد در صورت مشاهده و یا درد دندان در اثر شکستگی بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کند تا پیش از آن که دندان کاملا از بین برود پزشک آن را ترمیم نماید. در صورت از دست دندان دندان یا شکستگی زیاد دکتر تصمیم می گیرد از ایمپلنت یا لمینت یا کامپوزیت دندان استفاده کند.

آشنایی با دندان های حساس

دندان‌های حساس به دندان‌هایی گفته می‌شود که بعد از نوشیدن و یا خوردن غذاهای گرم و یا سرد درد می‌گیرند و بعد از مدتی خوب می‌شوند. این عارضه معمولا بعد ازاندو دندان یا عصب‌کشی دندان اتفاق می‌افتد. این حساسیت با استفاده از خمیردندان‌های مخصوص کمتر می‌شود. البته می‌توان از سیلانت هم استفاده نمود. سیلانت یک ماده پلاستیکی است که رقیق و شیری رنگ است و با آن شیارهای بین دندان‌های سالم را پر می‌کنند تا مانع پوسیدگی آن‌ها شوند.

سرطان دهان

این سرطان رشد یاخته های بدخیم بر روی زبان، کام سخت، کف دهان و لثه ها می باشد. سرطان دهان جزو خطرناکترین بیماری های دهان است  و محتمل ترین دلیل بروز آن استعمال بیش از اندازه دخانیات و یا جویدن تنباکو است. علاوه بر نواحی که نام برده شد، این سرطان، لب ها، کام زبان، غشای درونی لب یا گونه و حتی ناحیه لوزه ها را نیز تهدید می کند.

سخن پایانی

با رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر داشتن دهانی خوش بو و سالم، چهره ایی شاداب هم خواهید داشت. با روش های صحیح مسواک زدن و استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید می توانید سلامت دندان های خود را حفظ کرده و بر زیبایی چهره خود بی افزایید. در صورت مواجه با بیماری های مربوط به دهان و دندان بهتر است سریعا به پزشکان معتبر و متبحر مراجعه نمایید. پیشنهاد ما  کلینیک دکتر اصلانی است چون بهترین خدمات مشاوره ایی و درمانی را در زمینه دهان و دندان در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.